ويندوز10 خام اصلية الاصدار الرسمي Download Windows 10 1511Th2 ISO EN

 ويندوز10 خام اصلية الاصدار الرسمي Download Windows 10 1511Th2 ISO EN

تحميل ويندوز 10خام  اصلية الاصدار الرسمي اخر تحديثات  Download Windows 10 1511Th2 ISO EN

 

الاصدار الرسمي لويندوز 10 النهائية نسخه أصلية خام من مايكروسوفت مباشرا اليك ولمن لايعرف الاصدار 1511 (Th2  هو  نهاية Buildالمطاف الي تاريخ  عمل المقال وهو بناء 10586  

تنوية

  •  في فترات سابقة تم اصدار النسخه ريديستون  بناء 14267 وماقبلها ايضا ومتوفرة بالاكاديمية  وتحمل بناء مختلف ولكنها لم تكن النهائيه الرسمية  وتظل اصدارات ريديستون  قيد التجربة وليست نسخه رسمية نهائية مع انها تحمل نفس الاصدار 1511 مع اختلاف البناء  الا انها لاتزال قيد المعاينة علي خلاف النسخة التي اطرحها عليكم فهي النسخه الرسمية لمايكروسوفت  ولذلك كان لازما عليا التنوية كي نتلاشي اي لبس يجعلك في حيرة اخي الكريم

windows-10-laptop-start-tile

بينات وتفاصيل النسخة

  •  الاصـــــدار         : 1511 (Threshold2 10586
  • الحجم لنواة 32  : 2.82MG
  • الحجم لنواة 64  : 3.74MG
  • اسم الملف        : mrelhlawany.com-10_1511_En_x32.iso 
  • اسم الملف        : mrelhlawany.com-10_1511_En_x64.iso 
  • ملف install.wim :        nstall ولبس install.esd فهذا يريحك في عمليات التجميع والتعديل علي الايزو واضافاة لغات او تبرامح  والمزيد سنتظرق اليه لاحقا
  • الحـــــــــرق      : تسطيع حرق النسخه علي usb او dvd 
  • النــــــــواة        : 32 + 64 منفلصين 
  • اللغة الخاصه بالنسخة : English

سريال تثبيت النسخة 

W269N-WFGWX-YVC9B-4J6C9-T83GX

التحميلات 

اختر من التحميل النواة المناسبة لحاسوبك 

ــــ
ــــ
 

طريقة تحميل الملفات من الاكاديمية انقر الصورة
طريقة تحميل ملفات اكاديمية الحلواني

يهمك كثيرا اقراء التالي

كيفية تحديد دعم حاسوب لنواة 32 او 64 والفرق بينهم 


 تحياتي
شارك المقال لدعم الموقع وليستفاد غيرك 
توقيعي الاول copy

 

هل أعجبك المقال ؟ قم بنشرة ودعم الموقع وشكرا لك

mr elhlawany

باسم الحلواني : عربي الهوية مصري الجنسية /اعمل في مجال الانترنت و الكمبيوتر لهدف واحد ووحيد وهو مساعدة كل عربي مبتدئ وتأهيله للإعتماد علي نفسه بعد الله عز وجل وأرجو منكم مساعدتي في تحقيق الهدف بأن تكونو في عون بعضكم البعض كعرب دون النظر للجنسية أو الدين أو العرق .

‫182 تعليقات

  1. السلام عليكم استاذ باسم وعلى جميع حضورك وعلى كل متابعيك ومشاهديك
    منفضلك انا عندى مشكله كبيرة جدا هو انو انا كل لما احمل نسخه ويندوز من على الموقع عندك او على اى موقع اخر مش بيكتمل تثبيت الويندوز وديما بيظهر لى رساله خطأ 0x8007025D او 0x000000098 ورسايل خطأ كتير تانيه ارجو الحل والافادة
    وشكرا لجهود حضرتك

    1. المشكله عندك في الهارد اول حل يريحك نقل ملفاتك وعمل فورمات واعاده تقسيم للهارد الي 3 اقسام فقط من خلال اسطوانة الويندوز اللي هتثبتها لان عندك مشاكل في البناء مش هتنحل ولا هتنحصر الا بعد تقسيم عشان الخطاء ده بالخصوص 0x8007025D

  2. استاذ باسم يرجى العلم ان روابط التفعيل ويندوز 10 لا تعمل مع العلم ان يوجد خطا عند محاولة فك الضغط ملفات التفعيل ارجو تجديد الروابط و عمل فيديو يشرح كيفيت تسطيب و تفعيل ويندوز 10 وشرح كيفيت تسطيب التعريفات على ويندوز 10 و شكرا لمجهودكم

      1. شكرا للرد بس حبيت فقط للعلم ابلغك ان حاولت افك الضغط عن التفعيل و لا يوجد برنامج حماية على الجهاز انا لسه محمل النسخة مبارح وكمان لو فيه حاجه لازم اعطلها في الويندوز 10 قبل فك الضغط ارجو من حضرتك انك توضحلى و شكرا جزيلا لاهتمامكم

  3. بعد اذنك يا استاذ باسم .. هو ايه الفرق بين النسخة دى والنسخة الريدستون .. هل فيه فرق .. وما هى الفروق ؟؟ وهل لو حابب اثبت ويندوز 10 اثبت النسخة دى .. ولا الريدستون ؟؟ ارجوا التوضيح !! واسف لو طولت عليك ..

  4. السلام عليكم استاذ باسم انا ظهرت عندي مشكلة في وندوز 10
    وهي انقطاع النت بصورة مفاجئه لثواني مثلا عندما اكون جالس اتصفح
    في اليوتيوب او الفيس اي اي صفحة على غفله الاقي النت زي ما يكون
    فصل اعمل رفرش للصفحه يرجع شغال طبيعي والحاله هذه تتكرر معي
    كثير ياريت لو في حل وشكرا

  5. السلام عليكم أستاذ باسم ورحمة الله ،
    أولاً : أريد أن أشكرك على ما تقدمه من خير في هذا الموقع المتميز ،فجزاك الله خيرا ،وجعل مجهوداتك في موازين حسناتك إن شاء الله .
    ثانيا : عندي أسئلة أرجو أن أجد حلها عندك :
    1- كنتُ سأبدأ في تحميل النسخة ؛ لولا أني وجدت على بعض المواقع الأجنبية إصداراً حديثا للويندوز بتاريخ 8 إبريل ،على هذا الرابط :
    http://getintopc.com/softwares/operating-systems/windows-10-pro-core-x64-v1511-apr-2016-iso-download/#more-35133
    فهل هذه نسخة جديدة أم أنها نفس النسخة هنا ؟ .

    2- كيف يمكن الدخول لشاشة الدوس cmd قبل الدخول لشاشة الوندوز ،وهل الطريقة واحدة لكل الأجهزة أم تختلف من جهاز لآخر .
    وجزاكم الله خيرا

    1. حبيبي النسخه اللي انت اشرت اليها ليست احدث هو الموقع نزل النسخه في التاريخ ده لكن مش احدث TH هي اخر تحديث من الموقع الرسمي اللي اشرت انت اليها نسخه كور مش اورجنال
      بخصوص ال CMD تدخلو لويندوز 7ومادون
      http://cdn1.alphr.com/sites/alphr/files/styles/insert_main_wide_image/public/1/59//xp-pc-command-boot.jpg?itok=nYlyIlX1
      ول8 ومافوق
      shift + F8 –
      Advanced Startup Options
      Troubleshoot > Advanced options > Startup Settings
      http://cdn1.alphr.com/sites/alphr/files/styles/insert_main_wide_image/public/1/61//windows-7-pc-command-boot.jpg?itok=lm1cHMNr

  6. السلام عليكم
    استاذ باسم هل هناك طريقة لحرق الوينداوز على هارد ديسك خارجي بحجم 1تيرا بدون ما أفرمت الهارد لان فيه ملفات احتاجها و نقلها من الهارد الى الحاسوب يتطلب وقت وحجم كبير من المساحة .

  7. استاذ باسم انا شغال علي نسخة 8.1 راضي عندها بنسبة 90% قليل يهيس الواي فاي اللغة العربي السعودي ثابتة كل ما افتح الجهاز لازم ادخل امسحها وكلك يمين في مكان فاضي بياخد وقت ودا حصل بعد تثبيت افاست او ادفنسد كير مش متاكد انهي فيهم وانا منزل كل برامجي ومظبط نسخة باك اب اتعلمتو من المدونة ومستقر وبفكر انقل لنسخة 10 واظبط عليها كل برامجي واعمل منها باك اب واستقر عليها فترة طويلة لاني ما بحبش اغير الويندوز بستخدم برامج هندسية كتير بتاخد وقت في التحميل والتفعيل وممكن الكراك يضرب وادوخ علي غيرو فهل تنصحني انقل للنسخة دي ولا استني حاجة تانية افضل ؟
    سؤال تاني هل لو انا نسخة 8.1 او 10 يكفيني malwarebyte فقط ولا انزل جمبو avast (بعمل داونلود كتير و بتعامل مع كركات برامج هندسية) و ادفنسد سيستم كير ضروري استخدمو ولا لو حسيت انو مأثر علي الجهاز استغني عنه ؟
    الجهاز امكانياته حلوة 8 رام 2 فيجا i5 cpu2.6
    واسف للاطالة وجزاك الله كل خير استفدت منك كتير جدا فوق ما تتخيل من الاخر ما ظبطش الجهاز غير بعد ما عرفتك

  8. السلام عليكم/ازيك يا استاذ باسم اتمنا من الله عز وجل ان يوفقك فى حياتك العلميه والعملية وربنا يبارك لك فى اولادك
    ربنا يجزيك خير على مساعدتك لينا واشكرى فريق العمل ال موجود معاك ….طريقه كلامك رائعة جدا جدا جدا فوق ما تتخيل ……..انت انسان محترم ونابغه ربنا يزيدك فى العلم انت نزلت النسخه 10 وتمام والروابط شغاله كويس
    بس فيه سؤال بعيد عن الدرس سبق وان نزلت نسخه من الانترنت نسخه 7 وحرقتها على فلاشه ونزلتها على الكمبيوتر تمام لكن حرقتها على اسطوانه dvd ظهرت لى رساله بمنظر ده cd boot couldn’t find ntldr
    يا ريت تفيدنى يا استاذ باسم …………ولك جزيل الشكر . تقبل خالص تحياتى

    1. شوف احيانا بيكون قرص السي غير نشط وبتحتاج تخليه نشط يدويا في الحرق علي الفلاش بعض البرامج بتعمل حساب الامر ده وتعالجو في الاسطوانة لاء لو القسم مش نشط مش هينزل الويندوز لو استعملت برنامج مني تول وعمل ال c نشط هينزل الويندوز من الاسطوانة بدون مشاكل

        1. يامايا النسخه خام اورجنال 30 يوم التفعيل بيكون بباتش ومايكروسوفت مش بتنزل نسخ اصليه مفعله الا لو اشتريتها بالسريال

  9. استاذ باسم اثناء اقلاع النسخة دى بتظهر رسالة فى خيارين الخيار الاول windows 10 و ده معمول الافتراضى
    والخيار الثانى Earlier Version of Windows
    ممكن اعرف ايه فايدة الرسالة دى وهل النسخة نازلة من مايكروسفت بالرسالة دى ؟ وشكرا ليك على تعبك معانا

  10. السلام عليكم استاذ / باسم
    جهد مميز منك وانا استفدت كتير من مدونتك
    لكن عندي مشكله محيراني ارجوا مساعدتك في حلها وهي ان عند تثبيت نسخه ويندوز 7 من الفلاشه لاتتعرف علي الهارد وجربت اكتر من فلاشه ولكن دون جدوي والمشكله لاتحدث مع ويندوز 8 او ويندوز 10
    وشكرا مقدما

  11. السلام عليكم استاز باسم
    أنا عندي مشكلة
    عندما اطوى الجهاز أو يكون وضع سكون أو غيره
    لا أستطيع فتحه إلا إذا ضغطت باستمرار على الباور
    وعندما أغلقه من قائمة ستارت يظل زر الباور مضئ والجهاز كأنه شغال بس الشاشة طافية
    ولا يغلق تماما الا بعد الضغط باستمرار على الباور هذة المشكلة ظهرت مع ويندوز 10

  12. مشكور اوى اوستاذ باسم انا لسه متابعك من يومين بس . بس اتعلمت منك حجات كتير وطريقة حضرتك فى الشرح ممتازة ربنا يجازيك خير على اللى بتعمله . عندى سؤال بعد إذنك كنت عايز انزل نسخه من على الفلاشه وهل كل النسخ زى بعضها

        1. طيب روح افتح لعبه زي بيس وشوف متطلبات اللعبه انا بقولك 7 للي بيفتحو اجهزتهم للعب لكن المصممين والمستخدمين بيكون افضل 10 اللي متعرفوش ان 10 بتستهلك موارد الجهاز يعني مش هتلاقي موارد تشغلك العاب اصلا

  13. لو سمحت يا باشمهندس دلوقتى انا اخدت كود الاكتيفاشن كوبى وبست وبرضوا بيقولى الكود خطا وبيظر رسالة error code 0x8007007B
    الحاجة التانية مش عارف اتحكم في اضاءة الشاشة مش ظاهر كل خصائص النسخة بسبب الاكتيفاشن

    1. مش عارف اقول ايه يعني انت مشاء الله عليك عارف الاكتفيشن وانا كاتب علي السريال خاص بالتثبيت وليس بالتنشيط انت متخيل لسه في نسخ ويندوز بتتفعل بسريال ؟ حوار تفعيل بسريال كبير ودايما بيفشل استعمل باتش للتنشيط يا خالد السريال فقط فقط للتثبيت

  14. حملت النسخه هذي 10
    وان شاء الله اذا انحلت مشكلتي مع البارتشنات توزيعها او ترتيبها انصبها
    واني متاكد انها نسخه روعه
    لان كل البرامج والتفعيلات الي نزلتها من موقع الاستاذ باسم ما شاء الله مضبوطه
    الله يعطيك الصحه والعافيه ويارب ما يضيع تعبك وجهدك يارب
    اني معجب بطريقه شرحك وتبسيطك للامور

  15. أهلا استاذ نشكرك كثيرا على مجهوداتك المتواصلة، حقيقة انا اسفدت كثيرا من مدونتك
    لدي يا استاذ مشكل لم اجد له الحل لحد الآن:
    لدي فلاش usb من نوع Toshiba حجم 16 جيجا قمت بواسطتها بفرمتة حاسوب مكتبي مؤخرا ، وبعد ان انتهيت اردت تمرير بعض المعلومات من الفلاشة الى الحاسوب لكنها طلبت أن اقوم بفرمتتها ، و فعلت لكنها لم تعمل ، و جربت معها جميع الحيل إلا ان اي واحدة لم تعمل
    و لدي فلاشة اخرى محمية جربت معها كل ما اعرفه لتهيئتها لكنها لم تعمل كل تلك الطرق، رغم انها تفتح و بها مجلدات
    اعتذر يا استاذ فقد اكون قد طرحت السؤال في غير مكانه ، لكنك استاذنا لا تبخل علينا ابدا بالإجابة

  16. السلام استاذ باسم،انا نزلت وندوز 10 لغة انجليزية نسخة نهائية من الرابط لي انت حطيتو في مدونتك ، لكن في الوصف انت ذكرت انه مستقره،،اريد نقول بعد ما جربتها نقول انها لاباس بها لكن متجر وندوز وقائمة ابدا تعطلو في نفس اليوم، حليت مشكل قائمة ابدا ببرنامج ادفانسد كير اما اختفاء النتجر مازال، عندي استفسار عن مشاكل الوندوز هذه يمكن حل جزري اوانتضار نسخة حقيقة مستقرة وشكراا ارجو لرد واسف عن طول الحوار بس نفسي وندوز 10 مستقر حقااااا

    1. طيب خد نفس وانا سيبتك خبطت فيا براحتك انت استعملت ويندوز 10 قبل كدا ؟؟؟؟ لانك معتبر نفسك بتمتلك افضل جهاز ومعتبرك نفسك افضل انسان يثبت ويندوز وانك معصوم من الخطاء ومش حاطط اي احتمال ولو نسبه 1 % ان النسخه عملت كدا معاك ومعملتش اي مشكله مع غيرك ليه ؟ شوف المثل بيقول اذا حضر الماء بطل التيمم وانا واقسم بعزة جلال الله ومش مجبر للقسم عشان اي مخلوق علي وجه الارض النسخه خام ومن مايكروسوفت تفتكر حضرتك في نسخه تضمنها اكتر من مايكروسوفت ايه ؟ قولي موقع بيعمل نسخ وانا احمل منو مادام الخام اللي جايبهالك من مايكروسوفت وطالع عيني في تحميل ورفع مش عجباك قولي علي موقع اجبلك منو النسخ اللي تشتغل علي جهازك — شوف لو النسخ دي معدله او محملها من اي مكان اخر غير مايكروسوفت كنت رفعتلك القبعه وقولتلك سمعا وطاعه لكن اعمل ايه لما تكون النسخه خام ومن موقعها الرسمي وحلص فيها اي تعديل اكتر من تغيير الاسم عشان ميتقفلش الرابط ؟؟ ياريت تجاوبني باللي يرضي ربنا

  17. تحية طيبة استاذنا العزيز باسم .. سألت حضرتك من 4 ايام ولم اجد رد واعرف انك مضغوط بشكل غير عادي لكن ان رأيت سطوري ارجوا الرد
    فرضاً وفي اي وقت اردت فيه تحميل ويندوز 10او8.1-او7 ايزو من موقع ميكروسوفت فهل معنى ذلك ان هذه النسخ اخر اصدار و مدمج فيها ايضا اخر التحديثات ؟
    سؤال اخر استاذ بخصوص الويندوز 7 التيميت لغة عربية بتحديثات الشهر 2016 اللي حضرتك رفعته قبل اسبوع وبما انه مدمج فيه التحديثات الاخيرة هل ينفع تنشيطه بأداة Windows Loader والا ممكن ينكشف التفعيل ويتعطل الويندوز ؟
    وبالنسبة للغة ممكن اغيرها بعد التسطيب من عربية لانجليزية بسهولة ام انها تحتاج الى تنزيل بكيج خاص باللغة الانجليزية بواسطة برنامج معين او عن طريق الويندوز اب ديت ..
    آسف على الاطالة ومشكور جدا على جهودك الرائعة

  18. السلام عليكم بشهندس باسم
    شكرا ع كل ال بتقدمهولنا بجد انتا انسان محترم ونفتخر ان فيه ناس زيك بتساعد وبترد ع مشاكلنا ربنا يكرمك ويوفقك لكل خير ان شاء الله
    انا عندي مشكلة ف الماوس الوايرلس بتاعتي
    نوعها havit
    البطاريات خلصت فانا بدلتها
    ولما بقيت بوصل ال يو اس بي وايرلس المستقبل بتاعها مبتشتغلش
    بطفيها واشغلها مش بتشتغل برضو
    عملت تحديث للتعريفات برضو مفيش فايده
    عملت حذف للتعريف و شيلت المستقبل و وصلتة تاني برضو مفيش فايده
    جربتها ع جهاز ولاب تانين برضو مفيش فايده
    جربت ماوس تانيه اشتغلت كويس
    ولاحظت لما وصلت الماوس الجديده انو لما بدخل ع الاجهزه المتصله بالوايرلس بيجيبلي اسم الماوس
    انما لما بوصل المستقبل بتاع الماوس ال مش شغاله دي بيجيبلي 2.4G reciever
    مش عارف دا عيب مستقبل عاوز يتعملو كونفيج ولا عيب ماوس مبقتش تربط بالمستقبل بتاعها ؟؟!!

    1. العيب في المستقبل والبطاريات ملهاش علاقه انت عشان الموضوع حصل مع تغيير البطاريات ربطت بينهم بس علي فكره المشكله دي متواجده كتير الماوس للاسف مش بيستمر فتره طويله في العمل الصين والناس اللي معندهاش ضمير وضرب ماركات

        1. والله ياحمد بقالي فتره مش مستفر في مصر بس في عيال بنت جنيه تعمل اللي ميتعملش بس مبقتش عارف اراضيهم دلوقت وبصراحه الامر مش مستاهل تعب يعني

        2. بشمهندس من فضل عندى طابعه lexmarl optra 312l قديمه بعض الشى اريد تعريفها على وندوز 7 من النواه x64 قمت بمحاولا عديده لم ينجح التفعيا استخدمت driver boster لم يجدها ضمن البحث الا برنامج واحد لم اتزكر اسمه سوى انه يبدا بكلمه carambis driver وعند تشغيلهوعمل تحميل للتعريف يتطلب تفعيل البرنامج ممكن مساعدك اخى الكريم

        3. والله كل حاجه بتتصلح بس لما التكلفه تكون اكبر من الثمن يبقي نصلح ليه روح اقرب مكان صيانه ليك انا مش في مصر حاليا والله

  19. استاذ باسم معلش هتقل عليك شوية
    لو سمحت انا كنت عايز نسخة ويندوز مخففة عربى انجليزى
    64و32 من ويندوز ((7&8.1&10))بدون برامج او اضافات
    انا عارف والله ان ده مجهود كبير بس معلش عشمى فيك اكبر
    والسلام ختام اخوك فالله محمود

  20. أنا بشكرك جداً على تعبك و مجهودك جميل جداً بس ياريت تستحملنى شوية ….

    بالنسبة للنسخ دى معلش طول بالك عليا و قولى لو باختصار حتى بتتحمل منين و ازاى علشان ابقي متابع الموضوع مش اكتر

    وبشكرك مرة تانية و ياريت لو فيه حاجة غلط او مضايقاك فى حاجة متتعبش نفسك بالرد ..

      1. مش قصة كدا أنا كتبتلك رد مرة بردو كانت اول مرة اعمل رد فى الموقع لقيتك عملت نفس الكلام اتعصبت مش عارف ليه
        ياريت لو الرد فيه حاجة غلط او مضايقاك تقولى السبب

        انا من متابعينك من سنة او اكثر والله مش عاوز انك تزعل منى او تضايق فى حاجة

        1. شوف ياحمد انا فعلا اتعاملت معاك غلط وانا معترف وحقك عليا بس عايزك تعزرني لسببين اقسم بالله برد علي تعليقات في منتهي الغرابه حجات لو المتابع تعب دقيقه لايتعدي دقيقه هيلاقي حل مشكلتو في نفس المقال او نفس الفديو وده بيعمل لود خيالي عليا مببقاش عارف ارد علي تعليقات ولا اعمل دروس وبتاخر بالاسابيع عشان اعمل درس بسبب الرد فقك
          اما موضوع سؤالك فعايز افهمك حاجه احيانا وبقول احيانا بحاول اني اخلي شويه من تعبي لنفسي خصوصا اني لقيت مقالات الموقع كلها كوبي بست في مواقع تانيه ويمكن منتشره اكتر من موقعي فبحاول اكون شويه عامل لنفسي جزء خصوصية في بعض الامور اللي بعتب عشان اعملها او اوصلها فيجي واحد ياخدها علي الجاهز وياريت بيذكر مصدر لا ده بيقول حصري الامر اللي انا عارف ان هيفيد العامة مقدرش اخبيه لكن الامر اللي بيتاخد لخاصه يستفادو بيه علي حساب العامة بضطر ادارية شويه علي الاقل مش بظهرو انت عايزني اديك رابط واديك سر واديك طريقة وغيرك ياخدها وياريت ينشرها بقولك بيقول حصري ففي اسئله بضطر اني مجاوبش عليها لانها بالفعل بتضيع تعبي وبخصوص الويندوز انا قولتلك مايكروسوفت موفره الاداه حملها ياسيدي وحمل بيها النسخه اعتقد مايكروسوفت مش هتديك نسخه معدله صح

        2. شكراً لتفهمك و انا بعتذر مرة تانية
          و بخصوص المواقع التانية الكلام ده فعلاً منتشر جداً و حاجة لا تطاق الصراحة فأنا مقدر موقفك و يارب تعبك ميضعش

  21. اخي باسم اريدك في طلب مهم جدا بالنسبة لي جزاك الله ألف خير
    لذي فيديو مسجل من ‘الريسرفر أي تلفاز ‘ من بعض قنوات مشفرة وهذا الفيديو بصيغة ts ولم أستطيع ابدا فتحه جربت العديد من برامج لتحويل الصيغ ولم افلح لقد قمت برفع هذا فيديو على موقع mediafire لكي تشوفه وإذا استطعت حل لهذه المشكلة سأكون لك شاكرا ويمكنني ايضا إعطائك مالا إن أردت وشكرا لك مجددا
    http://www.mediafire.com/download/d0m359y9adw6mmr/%5BTS%5D2016-03-21.07.18.45-beIN+SPORTS+3+HD-20.rar

        1. لا ليس فارغ هو يضهر فارغ على جهاز الكومبيوتر لأنه مسجل من جهاز الإستقبال من قناة bein sports المشفرة ولكن فيديو يشتغل على جهاز الإستقبال ملحوظة أي فيديو مسجل من قنوات غير مشفرة أستطيع تحويل فيديو الى اي صيغة اما قنوات مشفرة لا . اخي باسم هذا مشكل ظهر في عام 2015و2016 فقط اما اعوام السابقة كنت افتح جميع الفيديوهات المسجلة من اي قناة سواء مشفرة او عادية. اشكرك على إهتمامك بي والله انا فخور بك ويجب ان تعرف انا من اوائل المتبعين لك قبل ان تقفل قناتك الاولى ربما 2013 اشكرك مجددا

  22. معذرة استاذ باسم ..هو فيه فرق بين الاصدار ده والاصدارات الى قبل كده .بمعنى ان فيه تحسن فى النسخه عن باقى الاصدارات وللا ..وسؤال تانى مين النسخه الافضل فيهم الهوم ولا البرو وشكرا وجزاك الله خيرا على مجهودك الرائع

  23. لو سمحت ياستاذ باسم ازاي اعدل في ايزو النسخة بحيث احط ملف جوة الايزو واول ماسطب النسخة الاقيه موجود علي الديسكتوب مثلا زي لودر تفعيل ياتري اضعه في انهي مكان في الايزو عشان يظهرلي علي الديسكتوب بعد تسطيب النسخة.

      1. استاذ باسم شكرا على الرد . انا فعلت نسخة الويندوز 7 pro f بكراك اعطاني اياه صديق قال انو يرجع النسخة اصلية . ولم اشتر اي سريال ولم اشتر نسخة 7 وانما حملتها من عندك . لكن لما رقيت للويندوز 10 وجدته مفعل والجملة التي كتبتها اعلاه ولم ادر كيف ولم افعله

  24. السلام عليكم ازيك يا استاذ باسم يا ربي تكون بخير
    استاذ باسم في درس عمل اقلاع بدون حرق عملت نفس الخطوات لملف الايزو داخل البارتشن في المجلد الرئسي
    https://www.youtube.com/watch?v=03mQNM1tYEU
    اثناء الاقلاع الى تنصيب الويندوز يظهر هذه الرسالة
    http://b.top4top.net/p_813vp11.jpg

    مع العلم عند حرق نفس الملف الايزو الى فلاش ميموري فإنه يتم تنصيب الويندوز وبدون اي مشاكل
    يا ترى المشكلة فين يا استاذ باسم ارجو حل المشكلة وشكرا

    1. انا هسالك سؤالين ويارت ترد عليهم باختصار اولا هل انا قولت ان الكلام ده ينفع مع تثبيت ويندوز ؟
      هل انا اشرت باي شكل لان الكلام ده ينفع بالطريقه دي مع تثبيت ويندوز ؟ طب هل انا مش كاتب لاسطوانا الاصلاح لو ينفع كدا مع الويندوز كنت عملت مهرجان وقولت تثبيت ويندوز صح ؟ لكن انا هفترض انك حبيت تجرب وهقولك الكلاك السليم شوف حبيبي بالفعل يمكن تثبيت ويندوز من خلال البرنامج لكن ليه خيارات اخري ولازم التثبيت يتم علي برتيشن غير برتيشن c , وعيوني ليك لو مش فاهم كلامي هعملكم درس ليها

      1. ايه هي افضل نسخة لويندوز10 وتكون خفيفة وتشغل اي حاجة على لاب اتش بي رامات8 وبروسيسور intel i7 وامكانياته عالية بس تكون اخف ما يمكن واعلى ما يمكن في القدرات وامكانية التشغيل وفلة المشاكل اديني الرابط بتاعها لو سمحت لو هي هنا في الموقع

        1. وهل النسخة الكوري اخف من النسخة البوفشنال والانتربرايز وتقدر تشغل عليها حاجات اتقل ولا مفيش فرق في سحب امكانيات كارت الشاشة والبروسيسور والرامات؟؟؟

        1. حبيبي ولايهمك بس خليك فاكر كلامي في طريقه لكن تشترط عدم تثبيت الويندوز علي برتيشن c عايز وهنزلهولك بردو عشان تبقي عارفو

  25. احنا تعبنا يامستر باسم من كتر تحميل اصدارات ويندوز 10 عاوزين نعرف اذا كان الاصدار ده نهائي نحمله ولانستني لحد محضرتك تنزل الاصار النهائي.
    حاجه تانيه بخصوص منع النسخ واللصق من الموقع بتاع حضرتك انا حولت اي صفحه من عند حضرتك لملف بي دي اف
    وعملت فيها ال انا عاوزه نسخ لصق كل حاجه .انا بقول لحضرتك بس عشان حضرتك لو عندك حل تقدر تمنع بيه الكلام ده………………… وشكرا

    1. كلامك سليم مليون بالميه لاشك فيه اللي حصل ان نسخه 13 اللي كان التفعيل بيشتغل عليها رابطها انحزف واضريت احملكم 13 من الموقع الرسمي وفيها تحديثات بتمنع التفعيل معرفتش الكلام ده الا من شكوري من كام يوم وبحاول اوشفلكم القديمه تاني علما بان الجديده ملهاش تفعيل متوفر والا كنت نزلتو بس هحلها انشاء الله

  26. شكرا يا عم باسم بس هيا موافع الرفع الاولي اللي انت كنت بتنزل كل حاجة عليها كان فيها اية علشان تغيرها بالموافع الجديدة اللي بتفرفنا علي بال الموفع ما يفتح وكمان ما بتستانفش التحميل وضيعت اكتر من كام جيجا تحميل علشان مش بتسمح باستئناف التحميل شكرا

    1. الموقع الاول موجود لكن صابحو بيهزر مرات يحط مليون اعلان ومرات يقفل عدد التحميل يعني لو حملو الف يقولك وصل الحد الاقصي وكلمتو فيها بصراحه بقيت بخاف منهم فبحاول اوزع الروابط عشان لو حصلى مشكله متكنش في كل روابط الموقع لان رفع كل الملفات تاني امر شاق

  27. تحية طيبة استاذنا العزيز باسم ..
    لو اردت في اي وقت تحميل ويندوز 10او8.1-او7 ايزو من موقع ميكروسوفت فهل معنى ذلك ان هذه النسخ اخر اصدار و مدمجة فيها اخر التحديثات ؟
    سؤال اخر استاذ بخصوص الويندوز 7 لغة عربية بتحديثات الشهر 2016 اللي حضرتك رفعته قبل يومين وبما انه مدمج فيه التحديثات الاخيرة هل استطيع تنشيطه بأداة Windows Loader عادي والا ممكن ينكشف التفعيل ؟
    وبالنسبة للغة ممكن اغيرها عادي بعد التسطيب من عربية لانجليزية ام انها تحتاج الى تنزيل بكيج خاص باللغة الانجليزية بواسطة برنامج معين او عن طريق الويندوز اب ديت ..
    آسف على الاطالة ومشكور على جهودك الرائعة

    1. شوف يا جو وركز في كلام ممكن ؟؟ عشان افهمك كل حاجه مره وحده
      مايكروسوفت ليها سيرفرات علي نسخ الويندوز بيترفع عليها النسخ الرسميه المعتمده بين كل فتره وفتره بيتم عمل تحديث للنسخ وطبيعي مش هيعملك تحديث للنسخه كل يوم بيكون كل شهر بعد اختبار التحدييث ومتابعه مشاكلة لكن هل معني كدا اني لو حملت نسخه اليوم واعمل تحديث مش هلاقي طبعا لاء لن التحديثات لاتنهي وكل يوم في تحديثات لكن بتكون النسخه حاله مشاكل كتيره عن الاصدارات السابقه من 5 شهور
      طيب ليه ناس بتنزل نسخه باخر تحديثات فعليا ؟ اللي بيحصل انو بيحمل نفس النسخه اللي انا منزلهالك ويروح هو علي ويندوز عندو باستخدام برامج معينه يعمل تحميل للتحديثات المتوفره حاليا ثم يقوم بالتعديل والدمج يدويا وهنا ممكن يجمع غلط وكدا النسخه مش خام ووارد الخطاء في التجميع فتنزل علي جهاز زي الفل وعلي جهاز اخر تعمل مشاكل فالاصح هو الخام
      موضوع بقي اكتشاف التفعيل ده امر مفروغ منو لانهم كل يوم بيحاولو يعملو طرق لكشفه ولكن بردو بنفعلو
      موضوع اللغه نقدر نعربها بتهميل باكتج التعريب او تغيير اللغه لويندوز 7 وباقي اصدارات ويندوز بتعمل التعريب اونلاين لو عايز وبردو بيحمل باكتج لغه وتقدر بردو تعمل يدويا

  28. إبداع يا أستاذ باسم
    ملحوظة
    النسخة الـ 32 نعم موجودة على الموقعيين المختلفيين للتحميل
    النسخة الـ 64 موجودة بأول موقع لكن الموقع الثاني تجدها نسخة 32 والحجم 2.8
    أو أنا خرفت

  29. السلام عليكم … والله الواحد اتعلم واستفاد منك حاجات كتير جدا جدا ربنا يخليك لينا يا استاذنا ولا يحرمناش منك ويجازيك عنا خيرا … بس طمعان في كرمك لو ممكن تعملنا شرح بتاع دمج جميع نسخ الوندز في اسطوانه وحده وباكتر من لغه وبالنواتين 86 و 64 لاني حضرتك وعدتنا بيه قبل كده … انا عارف ان حضرتك مشغول جدا بس لو ممكن اكون شاكر جدا جدا… لك مني كل الحب والاحترام والتقدير

  30. ربنا يباركلك استاذ باسم
    سؤال صغير :-بعض المواقع بتنزل نسخة الويندوز ومعاها اخر تحديثات وكل لما بتنزل تحديثات بينزلوا النسخة بالتحديثات الجديدة .هل التحديثات دى بتكون مهمة اوى بمعنى ان كل لما يتنزل تحديثات يفضل انى اغير النسخة و انزلها ؟

اترك تعليقاً

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق